בנג'מין לונה למה – גראנדמאסטר של לייטנינג סיינטיפיק ארניס אינטרנשיונל

בנג'מין לונה למה, הידוע בכינוי החיבה "מאנג בן", נולד ב-19 למרץ 1919 במאמבוסו קאפיז באי פנאי שבפיליפינים. הוא נחשף לראשונה לאמנויות לחימה על ידי אביו, חואן למה, מורה מוערך של ארניס בפנאי. בשומרו על המסורת, כפי שאביו לימד אותו ואביו שלפניו, כך אביו של למה המשיך את המסורת עם לימודי בנו. מאנג בן סיים בית ספר יסודי במאמבוסאו, בית ספר תיכון ברואקס ולמד שנתיים של לימודי מסחר באוניברסיטה. בשהותו בעיר רואקס, מאנג בן שקד בחריצות על לימודי קאראטה, ג'ודו, אגרוף והרמת משקולות, האמנויות שהיו בנמצא באותה התקופה.

בגיל 17, אביו לימד אותו בשעורים פרטיים את סגנון האספדה אי דגה. חואן התמקד בכושר הגופני ותרגילים לשיפור הרפלקסים. ב-1937, מאנג בן ייסד ביחד עם 20 מחבריו את מועדון לייטנינג סיינטיפיק ארניס במאמבסאו. מטרתו הייתה לבנות שיטת לימוד של אמנות לחימה פיליפינית של הגנה עצמית, אשר ירש מאביו, שבתורו ירש מסבו של בן. מאנג בן וחבריו אשר אהבו את האמנות, יצאו לטייל ברחבי האי פנאי, פגשו אמני לחימה ותיקים ומכובדים, מאסטרים של ארניס, כגון: מאסטר מאורו בוהאט, מאסטר ג'וזה פרננדז' ומאסטר לורנזו לנגסון. מאנג בן השתלם אצל המורים הנ"ל ולמד ושכלל את הסגנונות של "לארגו מאנו" (טווח רחוק) ו-"דה סאלון" (טווח קרוב).

אימונים

מאנג בן התאמן תחת הרבה ארניסדורים באילואילו, הוא נהג ללמוד מאחד ואז שאל מי היה הטוב ביותר, ועבר ללמוד ממנו. בזמנים ההם לא היה שום מיגון, לכן הם נאלצו להזהר מאוד, היות ואם בקרב מישהו לא הפגין שליטה, הוא יכל להרוג את יריבו. בהיותו חובב ארניס, מאנג בן הודה בגלוי שהוא ארניסדור. בימים הללו, סוג זה של "פרסום גלוי", התרברבות או דיון בכישורי הלחימה, היה בחזקת טאבו ונחשב כהזמנה גלויה לקריאות תיגר ממומחים אחרים. כך מאנג בן העביר את שנותיו בהזמנות לקרב, היות והוא היה הטוב ביותר מהיכן שהוא הגיע, הוא רצה להלחם בטובים ביותר ברחבי האי, על מנת לקבוע מיהו באמת הארניסדור הנעלה.

נטען על מאנג בן כי הוא מעולם לא נוצח בשום תחרות, קריאת תיגר או התקלויות ברחוב. כשהוא היה בן 21, בעודו עדיין תלמיד של ארניס, מאנג בן זכה מקום ראשון בתחרות ארניס אזורית של קאפיז, ובגיל 22 ניתנה לו תעודת המדריך של ארניס, בעודו ממשיך להלחם בתחרויות באילואילו, באקולוד ונגרוס. מאנג בן המשיך לענות לקריאות תיגר מצד מאסטרים וגראנדמאסטרים שונים בערבות ימיו, ביניהם הקרב המפורסם עם גראנדמאסטר מאראנגה מבלינטווק בסבו, אשר יריבו סיים את הקרב בבית החולים.

מלחמת העולם השניה

ב-1941 מלחמת העולם השניה השתוללה באסיה, מאנג בן הפסיק את לימודיו ושיטוטיו באי והצטרף לכוחות הגרילה באי פאנאי על מנת להלחם בפולשים היפנים. מאנג בן לימד את חבריו הלוחמים במחתרת ארניס והם נלחמו תחת פיקודו של גנרל מאקאריו פראלטה. בעזרת אימונים אלו, מאנג וחבריו ללוחמה הביסו את החיילים היפנים בעזרת מקלות מחוזקים וכלי להב. היפנים שרפו את מאמבאסו והוציאו להורג אזרחים, חלקם מקבוצתו של מאנג בן, בחשד למעורבות במחתרת. רק 5 מתוך 25 החברים בארגון, שרדו את זוועות המלחמה והם המשיכו לפתח את את סגנונותיהם לתוך לייטנינג סיינטיפיק ארניס, כאשר מאנג בן משמש כמורה הראשי.

מספר שנים לאחר המלחמה, מאנג בן קיבל את משרת מדריך הארניס של מחלקת המשטרה של מאנילה. ב-1947 מאנג בן נתבקש ללמד לחימה לחיילי האייר-פורס האמריקאים המוצבים בגואם. הוא עבר לגואם ושם מונה לתפקיד קפטן של מחלקת כבאות חיל האויר האמריקאי. הוא ניצל את ההזדמנות להשתלם בסמינרים של החיילים האמריקאים במכון ג'ודו קודוקאן ביפן וכן המשיך את אימוניו גם בקראטה, אגרוף ומשקולות.
בשהותו בגואם, הוא פגש והתחתן עם מאקסימה פרז, בחורה מגואם, שלימים ילדה לו שלושה בנים ובת: פאטי ג'ין, בנג'מין ג'וניור, ג'ון אדוארד ופול אנטוני – אשר את כולם הוא לימד ארניס.

חזרה לפיליפינים

ב-1959 הוא חזר לפיליפינים והתיישב במנילה.3307_81576596605_713711605_2246806_4869039_n.jpgעם חזרתו, הוא ביסס את לייטנינג סיינטיפיק אינטרנשיונל כמועדון ודאג שפרופסור מאיוגה, ששימש כמשנה לנשיא (מאנג בן) ירשום את המועדון. מאז ועד פטירתו, לימד מאנג בן ארניס בקבוצות וביחידים וכן אנשים שראוי לציינם כגון מאסטר אלמר איבנייז', מייסד שיטת לסקא"ס על שמו של מאנג בן, רולנד דאנטס (מר פיליפינים 6 שנים ברציפות ושחקן מוערך), רפי פקטיו, נודה ויחארל ומונוליטו פואנטס.

מאנג בן טען שאין שום דבר על-טבעי בכוחותיו, שום קמעי מזל או מיסטיקה מעורבת. הכל עניין של עבודה עצמית- פיתוח הגוף הפיזי הינו חיוני על מנת להפך לארניסדור מן המניין. השימוש בכח הוא הכרחי להוצאת מכה, אפילו בטווח קרוב. הכח שמגיע מהיד הוא חזק בגלל שמשקל הגוף מצטרף אל המכה, לכן הגוף צריך להיות במצב טוב, גם כדי שלא תתעייף. מאנג בן גם טען כי אין להתמחות רק בטכניקות של לייטנינג סיינטיפיק ארניס, אלא יש גם להבין את כוונות היריב שלך וכל הקאונטרים האפשריים להתקפות שהוא יוציא.

עד יום מותו גראנדמאסטר בנג'מין לונה למה לימד ברחבי הפיליפינים, נסע עם תלמידיו לחו"ל והאמין בכל נפשו באמנות שלו ובעצמו.
גראנדמאסטר לונה נפטר ב-5 לינואר 2003 והשאיר מאחוריו את מתנתו, מורשת לייטנינג סיינטיפיק ארניס.

סרטונים

סמינר באקדמיה של דן אינוסנטו 

הדגמה בארוע עם אלמר איבאנייז'

קטע מסרטון הדרכה

כתבה מצולמת על הגראנד-מאסטר ושיטתו 

קטע מהפקת וידאו

"הגוף והדעת של אמן לחימה, תלויים ברגעים בלתי ספורים של אימונים, על מנת לשרת את מטרת ההגנה העצמית, בזהירות, כשהחיים והכבוד תלויים בכך". – מאנג בן